info@kasko.nl
Delen op facebook
Aanmelden nieuwsbrief

KASKO blogt: Maatpakken

| Marianne Hoekstra begeleidt en adviseert als zzp’er verschillende theatergezelschappen, makers en zakelijk leiders, vooral op het gebied van zakelijke keuzes, fondsenwerving en profilering. In deze blog schrijft ze over haar visie op talentontwikkeling en het begeleiden van theatermakers.

Theatermakers begeleiden is maatwerk. Dat klinkt een beetje als een dooddoener. Ik denk dat elke talentbegeleider dat graag zegt: wij leveren maatwerk. Toch wil ik er wat verder op in gaan. Juist omdat het zo’n dooddoener is. Want we zeggen het wel, maar wat bedoelen we er eigenlijk mee?

We hebben het over theatermakers, als een groep mensen die iets met elkaar gemeen hebben: ze maken theater. Theater hebben we ooit gedefinieerd als een artistieke productie die voor publiek wordt opgevoerd. Een strakke definitie – misschien iets te strak? Bijna net zo ongemakkelijk als te strakke kleding, maar daarover straks meer. De definitie is niet veranderd, het theater wel. Mengvormen zijn ontelbaar en dikwijls wordt er niet meer direct voor een publiek opgevoerd. Ben je dan geen theatermaker meer? Bij KASKO hebben we het nog specifieker over de muziektheatermaker. Hoeveel muziek moet er eigenlijk in de voorstelling zitten voordat het muziektheater is? Wanneer moet de muziek gemaakt zijn, tijdens de scriptontwikkeling of kan het ook daarna of juist daarvoor?  Door wie mag de muziek gemaakt zijn, moet dat een componist zijn of telt een band ook? En zo nog veel meer.

Hoe langer ik in de theatersector werk hoe meer ik me realiseer dat je makers vaker niet dan wel met elkaar kunt vergelijken. Ze kiezen een andere uitingsvorm, een andere manier van werken, een andere manier van geïnspireerd raken en een andere manier van leren. Elke maker die bij een talentbegeleider aanklopt komt met een specifieke en unieke vraag, hij of zij komt iets halen dat past.

Ik denk dat theatermakers begeleiden lijkt op hoe jonge mannen vroeger maatpakken voor zichzelf lieten maken. Ik heb daar een romantisch beeld bij van de jaren ’20, waarin elke man nog naar een kleermaker ging om zijn kleding precies op maat te laten maken. Iets te kort, te lang of te wijd was uit den boze. Het pak moest perfect zitten, voor veel gelegenheden te gebruiken zijn en lang mee gaan. Net als een maatpak komt ook talentbegeleiding heel precies, ligt het er helemaal aan hoe iemand in elkaar zit en moet het lang nadat het klaar is nog mee gaan.

  • Het begint met vragen stellen en luisteren: wat wil je eigenlijk? Welke wensen en behoeften heb je voor nu en voor de toekomst?
  • Dan start het meten: hoe zit je er nu bij, waar zit het ruim en waar wat te strak? Niet om een oordeel te vellen maar simpelweg om een beeld te krijgen wat de mogelijkheden zijn. 
  • Daarna begint het ontwerpen: één of meerdere schetsen maken en opties voorleggen.
  • Ondertussen blijf je met elkaar in gesprek: de één weet wat hij wil en wie hij is, de ander weet wat hij kan bieden. Dit gesprek is daarom volledig gelijkwaardig, beide mensen hebben immers van iets anders verstand.
  • Je kiest op basis hiervan samen welke schets het wordt. Tijdens het maken ontmoet je elkaar regelmatig om te passen en te meten of het pak echt goed zit en of er iets verandert is.
  • Als het pak af is gaat het mee. De drager groeit er in, voelt zich er steeds meer in thuis en gaat het zelfs zien als onderdeel van wie hij of zij is.  
  • Uiteindelijk is het te klein, hij of zij is er te groot voor geworden. Op dat moment is het tijd voor een groter pak.

De romantiek en de duurzaamheid van het maatpak, wat zou het mooi zijn als we dat kunnen vasthouden als maker en talentbegeleider. Vanuit gelijkwaardigheid en waardering voor elkaars expertise samenwerken aan een mooi eindresultaat dat toekomstbestendig is.

Meer weten over de talentontwikkelingstrajecten bij KASKO? Lees er hier meer over.

(Foto: Mark Brants)

Deel