Juliette Mout (1990) is kostuum- en decorontwerper. In 2014 studeerde ze af aan de opleiding Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Tijdens haar stage bij Dieuweke van Reij heeft ze kennisgemaakt met muziektheater en opera. Zo werkte Juliette mee aan de uitvoering van Cosí fan Tutte van Floris Visser in Moskou en studeerde ze af met de vormgeving voor de opera Tristan und Isolde van Wagner. Na haar studie ging ze als rekwisiteur aan de slag bij Theater Rotterdam (voorheen Ro Theater). Daar werkte ze onder meer mee aan de voorstellingen Revolutionary Road van Erik Whien, Heisenberg van Johan Simons, Hamlet, de familievøørstelling van Pieter Kramer en Headroom van Boogaerdt & van der Schoot.
In haar werk wil Juliette contrasten opzoeken: rust scheppen in de chaos, chaos scheppen in de rust. Ze wil niet alleen verbondenheid creëren in het toneelbeeld, maar ook bij de toeschouwer. Bij KASKO wil ze haar eigen handschrift verder ontwikkelen en grote stappen buiten haar comfortzone maken.
In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug. Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was.
De afgelopen periode dook mezzosopraan en maker bij KASKO Merlijn Runia in het enorme muziekrepertoire van Orkest de Ereprijs. Vanaf 1 oktober gaat Merlijn hier een week lang mee experimenteren, onderzoeken en spelen, samen met het orkest en vormgever Juliette Mout. Alles mag en kan in deze week!
Op zaterdag 9 oktober presenteert Merlijn samen met Orkest de Ereprijs het resultaat van dit lab. Deze uitvoering vindt plaats in Apeldoorn. De presentatie inclusief uitvoering begint om 19.30 uur en is gratis toegankelijk.
Wat gebeurt er als jonge theatermakers op een bijzondere locatie de kans krijgen om vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij muzikale theaterroute SPRUIT!
De makers van het Zwolse Kameroperahuis krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. Soms zijn het voorlopers van volledige voorstellingen. Aan het eind van deze week presenteren zij het resultaat tijdens SPRUIT. Je loopt als bezoeker van de ene naar de andere performance op onbekende achter-de-schermen-plekken in Schouwburg Odeon. Laat je verrassen door wat onze jonge theatermakers in huis hebben!
In jeugdopera Benno worden kinderen uitgenodigd in de wondere wereld van de bodemdieren, waar rust, plezier en troost te vinden zijn. Kijken naar bodemdieren kan een tegengif zijn. Voor een druk thuis, een drukke wereld en een druk hoofd.
We zitten zoveel in ons hoofd, dat we onze benen soms vergeten. Toch zijn zij het die ons dragen en ons brengen waar we moeten zijn. Ze geven de pas aan, het ritme waarop we leven. In The Art of Walking komen uit hout gesneden benen met behulp van drie (zingende) spelers en een ingenieus bouwwerk tot leven. Samen met een taiko-speler brengen zij een muzikale ode aan onze benen. Het lopen – van slenter tot mars – bepaalt de maat waarop de benen worden bespeeld. Een speels ritueel op Japanse leest, waarin de tijd even stilstaat.