makers

Mart van Berckel
Mart van Berckel

Mart van Berckel

Regisseur | Voorheen maker bij kameroperahuis

Mart studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Arnhem en de Zürcher Hochschule der Künste, Zürich. Zijn afstudeervoorstelling ‘PLAY MAIDS’ (2016) won de publieksprijs op festival Körber Studio Junge Regie in Hamburg en werd tijdens het Fringe Festival bekroond met vijf sterren in de Theaterkrant. Mart ontving een tweejarige subsidie via de nieuwe makers regeling van Fonds Podiumkunsten voor zijn ontwikkelingstraject bij Kameroperahuis. Bij Kameroperahuis maakte hij o.a. de voorstellingen 'Before I Die' en 'Een Kersentuin'. Ook regisseert hij voorstellingen bij De Nieuwe Oost en Oorkaan. Daarnaast geeft hij les op verschillende theater(voor)opleidingen en werkte hij als regieassistent bij De Nationale Opera mee aan producties van o.a. Robert Wilson. In de toekomst is Mart als vaste regisseur verbonden aan het NNT/Club Guy & Roni.

Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Hij graaft dwars door de canon van beeldende kunst, film, klassieke muziek en literatuur en zet inspiratiebronnen naar zijn hand in eigenzinnige en associatieve theatrale collages. Mart gaat daarbij te werk als een componist: met grote precisie en oog voor detail stemt hij beeld, muziek, tekst, licht en beweging op elkaar af. Gefascineerd door ons onderbewustzijn zet hij werelden op het toneel met een volstrekt eigen logica, die soms rechtstreeks uit onze dromen of nachtmerries lijkt te komen.

bekijk huidige makers | bekijk oud-makers

Betrokken bij o.a.

De succesvolle afstudeervoorstelling van Mart van Berckel en performance duo Des Filles (Anne Freriks en Robin Kuiper) is terug! Deze zomer gaat PLAY MAIDS op een korte tournee langs een aantal Nederlandse theaters en het Duitse theaterfestival OUTNOW! in Bremen. 

In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.

“Ik wil gaan spreken van gedaanten, die in nieuwe werden veranderd.”

Mart van Berckel, vierdejaars student aan de opleiding muziektheater van ArtEZ Arnhem, heeft in 2015 bij Kameroperahuis in drie weken tijd een prachtig intieme, hedendaagse muziektheatervoorstelling gemaakt rondom De Metamorfosen van Ovidius. In dit proces kreeg hij coaching van regisseur Karin Netten.

Jorien Zeevaart (zangeres en actrice) en Antonis Pratsinakis (cellist), beiden huistalent van Kameroperahuis, spelen onder Marts regie twee personages in een uitzichtloze situatie. Zij zijn als laatste overgebleven op aarde. De rest van de wereld heeft al een metamorfose ondergaan. Door het vertellen van Ovidius’ verhalen ontsnappen zij aan de werkelijkheid en vinden ze een hoopvol uitzicht op de toekomst.

In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria's van Madama Butterfly en Norma - gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting - een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.

Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Er is in de wereld steeds meer te zien. Gemiddeld kijk je acht uur per dag naar een beeldscherm waar de wereld aan je voorbij flitst. Dankzij alle online mogelijkheden voor het delen van afbeeldingen en video’s wordt de wereld elke dag onderworpen aan een lawine van nieuwe beelden. Neem je wel eens de tijd om echt te kijken? Hoe vaak verwonder je je nog over wat je ziet

1 -  2 -  volgende

Collega's

bekijk alle makers