makers

Mart van Berckel
Mart van Berckel

Mart van Berckel

Regisseur

Vanuit een achtergrond in klassiek pianospelen koos Mart voor het muziektheater. In 2015 liep hij een regiestage bij Kameroperahuis en studeerde hij regie in Zürich. In 2016 studeerde hij af als regisseur aan de opleiding Muziektheater van ArtEZ, Arnhem. Zijn afstudeervoorstelling PLAY MAIDS won de publieksprijs op festival Körber Studio Junge Regie in Hamburg, waarna deze in seizoen 2016-2017 werd hernomen op o.a. Amsterdam Fringe Festival en OUTNOW! Festival Bremen.

In zijn voorstellingen creëert Mart graag werelden met een eigen logica, geïnspireerd op onze onderbewuste angsten, dromen en fantasieën. Kenmerkend voor zijn signatuur is het spel met tegenstellingen: vervreemding en herkenning, abstractie en concreetheid, verstilling en spektakel. Het resultaat is vaak poëtisch, schurend, komisch, fantasierijk en zinnelijk theater. De komende jaren hoopt hij zijn artistieke signatuur als muziektheaterregisseur verder te ontwikkelen en aan te scherpen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan met creatieve partners.

Mart ontvangt een tweejarige subsidie via de nieuwe makers regeling van Fonds Podiumkunsten voor zijn ontwikkelingstraject bij Kameroperahuis en De Nieuwe Oost. In mei 2017 ging zijn regiedebuut ‘Before I Die’ in première op de Operadagen Rotterdam. Dit seizoen maakt hij de voorstelling ‘Blinden’ bij De Nieuwe Oost en ‘Een Kersentuin’ bij Kameroperahuis. Daarnaast werkt Mart als junior regieassistent bij de Nationale Opera en als regisseur/coach voor o.a. ArtEZ Toneelschool en Theatervooropleiding Oost.

In de pers:
“In een broeierig zaaltje speelden drie actrices de voorstelling Play Maids, losjes gebaseerd op De Meiden van Jean Genet. De twee dienstmeisjes (…) acteren gepast geëxalteerd en madame wordt gespeeld door Margreet Blanken: heerlijk over de top. Blanken is terug, en die Van Berckel is ook al een ontdekking.” - De Volkskrant ★★★★

“In het Amsterdam Fringe Festival regisseert Mart van Berckel een ronduit schitterende versie van De Meiden. (…) De toeschouwers zitten in een kring rondom de speelvloer. Dat geeft een mooie vorm van intimiteit. Geleidelijk neemt de spanning toe, als de toeschouwer erachter komt dat de meiden moordlust in de zin hebben. (…) De voorstelling won de publieksprijs op het Körber Junge Regie Festival in Hamburg. En terecht. Macht, wraak en vernedering zijn gebed in een muzikale en visueel puntgave performance.” - Theaterkrant ★★★★★

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

De succesvolle afstudeervoorstelling van Mart van Berckel en performance duo Des Filles (Anne Freriks en Robin Kuiper) is terug! Deze zomer gaat PLAY MAIDS op een korte tournee langs een aantal Nederlandse theaters en het Duitse theaterfestival OUTNOW! in Bremen. 

In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria's van Madama Butterfly en Norma - gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting - een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.

In Een Kersentuin, zien we Ljubov (Juul Vrijdag) in de laatste hallucinante momenten voor haar dood. Deze aan lager wal geraakte adellijke dame klampt zich vast aan alles wat er niet meer is. Langzaam verliest ze de grip op haar herinneringen. Hoogte- en dieptepunten flitsen als een grillig en muzikaal revue-requiem aan haar voorbij. Het onder ogen komen van haar eigen verval leidt tot een pijnlijke confrontatie met het verleden dat zij zo idealiseerde.

Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Er is in de wereld steeds meer te zien. Gemiddeld kijk je acht uur per dag naar een beeldscherm waar de wereld aan je voorbij flitst. Dankzij alle online mogelijkheden voor het delen van afbeeldingen en video’s wordt de wereld elke dag onderworpen aan een lawine van nieuwe beelden. Neem je wel eens de tijd om echt te kijken? Hoe vaak verwonder je je nog over wat je ziet

Wat zou er gebeuren als jonge theatermakers de kans kregen om vrijuit te experimenteren op een bijzondere locatie? Dat kun je zien in theaterroute SPRUIT, waar makers van Kameroperahuis de kans krijgen te maken wat ze zelf willen maken. Tijdens de route loop je als bezoeker van de ene naar de andere performance en word je verrast door wat deze talenten in huis hebben.

Collega's

bekijk alle makers
Tim Hammer

Tim Hammer

Laurien van Rijswijk

Laurien van Rijswijk

Mart van Berckel

Mart van Berckel

Stan Verberkt

Stan Verberkt

Vera Selhorst

Vera Selhorst

Doriene Marselje

Doriene Marselje